sacharidová vlna

Ve dvanáctém týdnu jsem měl naplánovaný relax, odpočinek a regeneraci a ve třináctém zase intenzivní tréninky. Protože za mnou přišla žena, jestli bych jí připravil redukční jídelníček, rozhodl jsem se otestovat nějakou dietu neprve sám na sobě.

Nikdy dřív jsem dietu nedržel, nepočítal kalorie a ani jsem moc jídlo neřešil. Dobře, držel jsem se nějakých základních pravidel, jako třeba hodně snídat, jíst nejméně 5x denně, nepřejídat se. Myslím si, že nejím ani nějak nezdravě. Snažím se jíst kuřecí, hovězí, ryby, brambory, rýže, těstoviny, hodně zeleniny, ovoce, luštěniny a snažím se vyhýbat tučným jídlům.

Hned jsem byl rozhodnutý, že vyzkoušim sacharidové vlny. Přišlo mi to nějak nejvhodnější. Sacharidové vlny nebudu podrobně rozebírat, jenom podotknu, že je to dieta, která je známá zejména díky kulturistice, ale využívat jí bez problému mohou i jiní sportovci a lidi méně pohybově aktivní.

Základem je skladba hlavních trojživin, tedy sacharidů, bílkovin a tuků. Podle mnoho faktorů je tento poměr v rozmezí u sacharidů 50 – 70%, bílkovin 10 – 30% a tuků 15 – 30%. Potom je také důležité hlídat množství těchto živin na kilogram hmotnosti těla, toto je zase v různých rozpětích. Celkově je to dost alchymie a opravdu není jednoduché najít ideaální poměr pro denní normu, protože zde hraje roli váha, výška, somatotyp, pohybová aktivita, druh pohybové aktivity, pohlaví atd.

Já jsem si zvolil maximální příjem sacharidů poslední den 400g, protože moje váha byla 74,6 a vynásobil jsem jí 5 což je tak průměr max. sacharidů na den (373). Takže moje vlnění vypadalo následovně 50, 100, 150, 200, 300, 400 jeden cyklus a já chtěl dát alespoň dva.

Ještě je důležité zvýšit příjem bílkovin a to někam na hodnotu 2 – 2,5g na 1kg hmotnosti těla a snížit příjem tuků ale zase ne nějak radikálně, dolní hranice by měla být 50g. Velmi důležité je hodně pít vodu 3-4 litry. Nejsem kulturista a nepotřebuji být total bez tuku, abych zatínal svaly na podiu, takže jsem  jídelníček a jídlo volil tak, abych si i pochutnal. Masakroidní vlny jsou totiž třeba bez koření (ani sůl!?), dochucovadel, maso se vaří ve vodě atd. Takže já jsem si i tak žil dost luxusně.

Nechtěl jsem hned z blahobytu klesnout na 50g sacharidů, takže den předtím jsem šel na 300g. Nevím jestli to bylo tím omezením, nebo čím, ale večer mě začala bolet hlava, takže jsem byl docela naštvanej a podrážděnej. Žena mi říkala, že se má na co těšit…

Naplánovat a spočítat jeden týden nebylo úplně jednoduché a zabralo mi to nějaký čas, nejmíň samozřejmě ten první den, protože třeba jeden banán má nějakých 26g – to je polovina denní dávky! První den jsem tedy měl takový:

  • snídaně – omeleta 4 bílky a 2 žloutky
  • svačina – 1/2 jablka, tvaroh 100g
  • oběd – pangas 200g, cuketa pečená 200g
  • svačina – kuřecí prso 200g, salát mix 200g
  • večeře – tuňák 150, salát mix 200g
  • svačina kuřecí šunka 150g, okurka 100g

Salát jsem ochucoval trochou oliv.oleje, citronem a trošičkou dijonské hořčice.

Po zkušenosti s bolením hlavy jsem sebou nosil do práce prášek, ale nakonec jsem ho nemusel použít. Vydržel jsem celý cyklus! Nejhorší bylo přestat sladit čaj a kafe, ale u toho zůstanu i nadále, potom jsem měl strašnou chuť na sladké a já sladké opravdu rád, né nadarmo mi tetičky v rumunsku říkaly bonbonel, ale nedal jsem si ani lentilku. V pruběhu prvního cyklu jsem byl dvakrát plavat a jednou jsem si dal tabata/hiit trénink. Na začátku jsem měl tedy 74,6kg a po šesti dnech 73kg to znamená 1,6 kg dolu – dobrý a doufám, že to byl tuk.

Druhý cyklus už jsem měl i s plnohodnotným tréninkem. Asi jsem nešel ůplně všechny tréninky, jako kdybych měl normální jídelníček, ale odjel jsem je. Musel víc přemlouvat. V druhém cyklu jsem šel z 73kg na 71,7kg takže 1,3 kg dole.

Sečteno podtrženo mám dole 2,9kg za 12dní, to se mi zdá dobrý. Vlna ve mě zanechala docela dost ponaučení, nebudu si sladit čaj a kafe, omezím sladkosti a to dost. Budu si hlídat pro mě asi optimální poměr trojživin 60, 20, 20  a ve dny, kdy nebudu mít trénink si sacharidy trochu snížim. Jo a konečně najedu na režim, o kterém už dlouho doma mluvim a to 3 dny maso, 2 dny ryba a 2 dny bez masa.

Dobrou chuť.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *